Friday, December 31, 2010

PEMBAYANG DULU-DULU - 18


http://wakakapedia.com/wp-content/uploads/2010/05/awas-jatuh.jpg

dua tiga kucing berlari
mana nak sama si kucing belang
kalau jatuh bangun sendiri
jangan mengharap ditolong orang.

.

Wednesday, December 29, 2010

PANTUN SAJA-SAJA - 6.

http://www.2dayblogger.com/blog/wp-content/uploads/2010/12/2010_AFF_Suzuki_Cup_logo.png

dari buluh di buat lidi
mari diraut di waktu petang
hanyakah jaguh di kampung sendiri
merebut takhta di laman orang ?


syabas Malaysia !!!

siaran selari di dua blog.

.

Saturday, December 25, 2010

PANTUN BLOGLARIAN.

http://lh3.ggpht.com/_Wf1zeFyQGI0/TQb7olHmHhI/AAAAAAAAAps/DbChB-LGtXA/asd.jpg









pokok kemuncup tepi perigi
tumbuh bersama pokok durian
kalau hidup terasa sepi
sila bersama bloglarian.

pohon peria di tepi alur
jangan dipatah rosak buahnya
memang saya bercakap jujur
saya sudah nampak hasilnya.

tanam selasih di tepi paya
mari di pagar kayu berikat
kalau anda tidak percaya
mari mendaftar sebelum terlewat.

.

MACAM PANTUN DULU-DULU - 9

  http://2.bp.blogspot.com/_rbjYil69Xd4/SxPM9my24II/AAAAAAAAALE/J3PPqc0kJAU/s1600/rindu.jpg

hasil carian google.


intai padi antara masak
esok jangan layu-layuan
intai kami antara nampak
esok jangan tak lalu makan.




.

Friday, December 24, 2010

PEMBAYANG DULU-DULU - 17


Arak-arak kelapa puan
Kalau tak puan kelapa bali
Kalaulah awak tidak berkenan
Usah diusung ke sana ke mari.


.

Thursday, December 23, 2010

MACAM PANTUN DULU-DULU - 8



kalau ada sumur di ladang
bolehlah kita menumpang mandi
kalau dah ada sumur di ladang
perlukah kita gali perigi ?

.

Tuesday, December 21, 2010

PEMBAYANG DULU-DULU - 16



pemandangan di belakang rumah saya di waktu senja.

sayang asap ku sangka api
kalau api mana kayunya
ku lihat gelap ku sangka pagi
nasib baik tak pergi kerja !


.

Sunday, December 19, 2010

AWAK 10

awak ...
kita sudah tidak tahu bagaimana lagi
hendak memujuk hati ini
supaya jangan teringat kepada awak lagi
namun hati bukan boleh dikunci
ingatan pada awak sentiasa mencuri-curi
datang dan pergi.

awak ...
kita sebenarnya tidak gembira
bila ingatan pada awak selalu menerjah tiba
sia-sia saja kita bina benteng menahan rasa
apa saja kerja kita, jadi caca marba
tidur tak basah, makan tak lena

hingga akhirnya kita pasrah bahawa perasaan ini
akan kekal begini
higga ke akhir usia kita nanti.

awak ...
memang benarlah kata pujangga
cinta pertama memang beginilah padahnya.

Layannnnn !



awak = blog.


.

Saturday, December 18, 2010

PANTUN PERITBAHASA - 9


tanam jati di waktu petang
jangan digali di waktu senja
harimau mati meninggalkan belang
manusia mati meninggalkan dunia.



Thursday, December 16, 2010

MACAM PANTUN DULU-DULU - 7



dua tiga kucing berlari
mana nak sama si kucing belang
dua tiga kucing berlari
sampai mana tak pulang-pulang.

.

Monday, December 13, 2010

SUDAH GAHARU CENDANA PULA - 2.

 Gambar Gaharu - Ihsan Google


Sudah gaharu, cendana pula
Walaupun malu,  ku ambil juga.

Sudah gaharu, cendana pula
Takde lembu, rusa pun tak pa.


.
.

Sunday, December 12, 2010

PEMBAYANG DULU-DULU - 15.



Dua tiga kucing berlari
Mana nak sama si kucing belang
Ke sana ke sini mencari bukti
Hajat hati nak perangkap orang.

Pucuk pauh delima batu,
Anak Sembilang di tapak tangan
Tidak elok buat begitu
Aib orang didedah jangan.




.

Thursday, December 9, 2010

PEMBAYANG DULU-DULU - 14.



Pucuk pauh delima batu,
Anak sembilang di tapak tangan,
Membaca tajuk daku terkedu,
Hakim syariah dirasuk setan.


.

Tuesday, December 7, 2010

PEMBAYANG DULU-DULU - 13





Dari mana hendak ke mana
Tinggilah rumput si dari padi
Janganlah taksub mencari harta
Bukannya boleh dibawa mati.

Dari mana hendak ke mana
Tinggilah rumput si dari padi
Memang wajib mencari harta.
Jangan terbiar anak sendiri.


Selamat menyambut Ma'al Hijrah. Semoga ukhwah berterusan.

.

Monday, December 6, 2010

PEMBAYANG DULU-DULU - 12.


Utusan Melayu 6.12. 2010: Dua gadis kulit putih sertai Randai.

 
Dua tiga kucing berlari
Mana nak sama si kucing belang
Bila Melayu tidak peduli
Orang lain masuk gelanggang.


.

Sunday, December 5, 2010

K.I.N.I D.A.K.U K.E.M.B.A.L.I L.A.G.I !

Camar ...



Saya teringat ada satu entri lama saya yang sangat berkaitan dengan tajuk di atas di sini.

Kalau sudi nak komen, kat sini pun boleh .. kat sana pun boleh. Kat sana sini pun boleh. Yang tak bolehnya, kalau tak komen. Macamlah ramai sangat yang nak komen.

Bukannya saya ketandusan ilham untuk membuat entri baru, tetapi entri itu sangat menggambarkan apa yang saya rasa ketika ini.

Jikalau saya buat entri yang baru pun, isinya serupa itu juga. Nak buat apa, kan ?

Lagipun membazir tu bukan ke tak baik !

Saya salin dan tampal entri tersebut di bawah ini.





daku kembali ...

daku kembali ...


awat jadi lagu ni ?
sehari rasa setahun
sebulan rasa sekurun
apakah ini di kata rindu
siksanya rasa tidak bertemu

apakah ini di kata sayang
resah rasa bila berenggang
mulut tak sebut hati terkenang
duduk gelisah berdiri tak senang
mata macam terpandang-pandang.



tak ingin daku begini lagi
cukuplah sekali menyiksa diri ...!



Terima kasih Finaz kerana mengingatkan dan setia menunggu.

Lepas ni jom kita pergi terjah blog ni pulak ! (sila klik disini)

.

Thursday, November 18, 2010

CADANG NAK TUNGGU SEMULA RUMAH LAMA INI.

Mak oi banyaknya sawang, habuk dan sampah sarap.
Tak apa.
Buang sikit-sikit !

Tiang pun dah goyang.
Lantai pun ada yang dah roboh.
Atap pun ada yang bocor.
Tak apa.
Betulkan sikit-sikit !

Tak lama lagi bolehlah duduk.
Cat pun dah pudar.
Kenalah bubuh yang baru.
Biar berseri sikit.
Kalau ada orang datang taklah malu sangat.
.
.

Thursday, June 24, 2010

SAMPAI DI SINI SAHAJA !




Saya rasa ini adalah entri saya yang terakhir di blog ini. Hasrat ini telah beberapa kali ingin saya laksanakan tetapi selalu tertangguh. Kali ini rasanya muktamad.

Bukan saya nak berhenti berpuisi. Ia menjadi minat dan santapan jiwa saya. Oleh itu saya akan teruskan di blog saya yang satu lagi itu iaitu KomenSen.

Ada beberapa sebab mengapa saya mengambil tindakan yang cukup menyedihkan saya ini:

1. Sambutan terhadap blog ini suam-suam kuku sahaja berbanding blog KomenSen.

2. Pengunjungnya adalah orang yang sama yang berkunjung ke blog Komensen.

3. Untuk memberikan puisi saya audien yang lebih ramai lagi di blog KomenSen.

4. Saya keletihan menguruskan dua blog.

Akhir kata terimalah dua rangkap pantun dari saya.

Kalau ada jarum yang patah
Jangan di simpan di dalam peti
Kalau ada silap dan salah
Jangan di simpan di dalam hati.

Kalau ada sumur di ladang
Boleh kita menumpang mandi
Kalau ada yang datang bertandang
Sudikanlah klik blog saya yang ini.

p/s: Dalam pada itu, kalau berminat mahu menyorot puisi-puisi saya yang lama di sini, persilakan. Kalau berhajat untuk memberi komen atau membalas pantun-pantun yang ada, sudikan. Melalui "comment moderation" saya akan cuba cari dan membalasnya. Saya TIDAK bercadang untuk memadamkan blog ini KERANA terdapat sebanyak 84 karya agung picisan saya bersemadi di sini. Tetapi kalau blogspot nak tutup, apa boleh buat ! Minta-minta tu janganlah.



Sunday, June 6, 2010

PEMBAYANG DULU-DULU - 11


sorong papan tarik papan
buah keranji dalam perahu
dapat menantu anak jutawan
bahasa kurang buat tak tahu.

Sunday, May 30, 2010

MACAM PANTUN DULU-DULU - 6




sorong papan tarik papan
buah keranji dalam perahu
sorong papan tarik papan
sampai bila nak siap perahu ?

Friday, May 7, 2010

PANTUN SAJA-SAJA - 5



Ceti halal sedang tekun bertugas.


kalau padi katakan padi
tidaklah saya tertampi-tampi
kalau ceti katakan ceti
tidaklah saya ingatkan khadi !



saya mohon berhenti seketika.
semoga ketemu lagi ...

Wednesday, May 5, 2010

PANTUN SAJA-SAJA - 4



kalau ke tanjung membeli ayam
elakkan ayam berbulu basah
kalau ngan paklong tak boleh pinjam
takyahlah pinjam sama ngan pakngah.

Monday, May 3, 2010

PANTUN PERITBAHASA - 8


 Batang Berjuntai simpangnya empat
singgah sehari menangkap itik
sepandai-pandai tupai melompat
pandailah lagi orang politik !

Saturday, May 1, 2010

SUDAH GAHARU CENDANA PULA - 1.



sudah gaharu, cendana pula
sudah bercucu, masih bergaya.

sudah gaharu, cendana pula
boleh beritahu, siapa orangnya.

sudah gaharu, cendana pula
sudah tahu, bertanya pula.

Perhatian: Rangkap ketiga adalah pantun yang 'original'. Rangkap pertama dan kedua tu pantun syok sendiri. Kalau teringin nak sambung, sambunglah, tapi jangan diubah pembayangnya pulak !

Sunday, April 25, 2010

PEMBAYANG DULU-DULU - 10


kalau ada sumur di ladang
boleh lah kita menumpang mandi
kalau rasa umur mu panjang
boleh lah gi merempit lagi !

Thursday, April 22, 2010

PANTUN ENAM KERAT 2.



Apa harap padi seberang
Entah berbuah entahkan tidak
Entah di makan pipit melayang
Apa di harap orang seberang
Entah beriman entah kan tidak
Entahkan dia suami orang !

 
Cinco Drinker

Sunday, April 18, 2010

PAGAR HISAP DADAH


pergi ke kelang membeli guni
singgah di kapar menghilang lelah
apalah malang negara ku ini
harapkan pagar, pagar hisap dadah !

singgah di kapar menghilang lelah
beli senangin simpan di raga
sudah di larang sudah di tegah
kenapa teringin menghisap juga ?
.

Wednesday, April 14, 2010

PANTUN PERITBAHASA - 7



Dayung ke hilir sampai ke tanjung
Pukat jerut tangkap buaya
Bulat air kerana pembetung
Bulat perut kerana apa ?

Monday, April 12, 2010

AWAK 9

Bounce


Awak tau tak
hari ni kita sangat suka
tak sangka rupa-rupanya ada juga
sorang dua yang kisah kat kita
kita senyum-senyum
sampai tepi telinga
hingga makan tengahari pun boleh lupa
langsung tak rasa lapar dan dahaga.

lalalala ...

harap-harap kisah awak kat kita
biarlah sampai bila-bila
(maklumlah sekarang ni zaman mee segera)
kalau tidak sia-sialah kita
sampai tengah malam bersengkang mata
memerah keringat mencari idea ( ia ke ?)
untuk buat persembahan terbaik untuk semua
harap-harap awak terhiburlah hendaknya.
terima kasih banyak-banyak awak ya !


Saturday, April 10, 2010

AWAK 8



awak ...
kenapa berbicara begitu?
bukankah daerah ini awak yang meneroka dahulu?
kita hanya mengintai di balik pintu.

kalau ada yang patut pergi
kitalah yang gatal-gatal menyorong pipi
bukannya awak yang sudah berakar tunjang
tidak seperti kita hanya melukut di tepi gantang
datang kita tiada yang mengundang
pergi kita tiada yang akan memandang.

Friday, April 9, 2010

PANTUN SAJA-SAJA 3


Ke hujung tanjung mencari sumpit
Membasuh bantal di bawah titi
Hendak ku junjung tengkuk ku sakit
Hendak ku tinggal tak sampai hati.


* pantun ini menggambarkan rasa hati  pemilik blog ini !

Tuesday, April 6, 2010

MACAM PANTUN DULU-DULU - 5




Pisang Emas di bawa belayar,
Masa sebiji di atas peti;
Pisang Emas di bawa belayar,
Pisang Awak makanlah sendiri !!!

Saturday, April 3, 2010

PANTUN ENAM KERAT 1


kalau budak memakai tanjak
mencari burung di pekan Muar
dapat Serindit baru menetas
kalau hendak di kata bijak
bila terkurung duduk di luar
bila terhimpit duduk di atas !

Wednesday, March 31, 2010

PANTUN NASIHAT 4.


pergi Melaka menjual bantal
mengukur baju di pekan Lukut
kalau bekerja tak guna akal
membujur lalu melintang sangkut !

p/s: peta di atas sebagai panduan kepada yang belum pernah sampai ke pekan Lukut !

Monday, March 29, 2010

AWAK 7

tak acilah
kita buat awak macam ni
memegang kemas
sampai awak susah nak bernafas
macamlah awak tu milik kita mutlak
tak hairan lah kalau nanti awak naik jelak.

tak acilah
kita buat awak macam ni
langsung tak bagi awak tengok kanan kiri
kalau boleh
kita nak awak tengok kita saja sepanjang hari
macam lah awak tu tak perlu cari rezeki
ishhh ... mana aci !

kita pun tak tahu
kenapa kita jadi macam ni
mungkin kita dah serik
tak mahu terlepas lagi.

tapi kita lupa satu perkara ini
bahawasanya sayang tak boleh dijual beli !!!

Friday, March 26, 2010

MACAM PANTUN DULU-DULU - 4

Kalau ada si jarum patah
Jangan di simpan di dalam peti
Kalau ada si jarum patah
Buat apalah nak simpan lagi.

Arak-arak kelapa puan
Kalau tak puan kelapa bali
Arak arak kelapa puan
Kelapa sendiri belum berisi.

Tuesday, March 23, 2010

AWAK 6

tak acilah
awak biarkan kita sorang-sorang
macam pokok sebatang
di tengah-tengah padang
tiada kawan untuk bersembang.


kalau angin datang
kita mudah goyang

kalau ribut datang
kita mungkin tumbang.


awak !
kita juga rasa bimbang
dirasuk jembalang

atau diganggu orang seberang.

ke mana awak pergi bergelandang?
tinggalkan kita terkontang-kontang.

tak acilah awak buat kita macam ni!

Friday, March 12, 2010

PEMBAYANG DULU-DULU - 9


dari mana hendak ke mana
tinggilah rumput darilah padi
pizza ku pesan tak kunjung tiba
budak yang hantar terlanggar lori !
____________________________________

Perhatian: Saja nak beritahu, walaupun orang tak tanya. Minggu depan cuti sekolah. Saya merancang untuk bercuti bersama keluarga mertua di Perlis. Kalau Shaniza atau Alimaz terserempak dengan saya kat nat mana2, tegur2lah noo ! Maka sehubungan dengan itu, tak dapatlah saya nak buat entri baru selepas ini sehinggalah saya balik dari bercuti nanti. Tolonglah doakan perjalanan saya selamat pergi dan balik.

Tuesday, March 9, 2010

PANTUN SAJA-SAJA - 2



 ada keledek ada ubi
buat serawa tidak berinti
jangan digeletek si pramugari
nanti kepala tersiram kopi !

...............................................................................

Inilah rupa serawa untuk pengetahuan semua esp. "budak lentik"


nota kaki: gambar di atas di tambah kemudian selepas baca komen Finaz !

Saturday, March 6, 2010

MACAM PANTUN DULU-DULU - 3

kalau roboh kota melaka
papan di jawa saya dirikan
kalau roboh kota melaka
kompeni saya boleh buatkan ! (ehem ehem)



Wednesday, March 3, 2010

PANTUN PERITBAHASA - 6

pergi kuala membeli tepung
muka selamba tidak menoleh
macam rusa masuk kampung
lambat laun kena sembelih.

Thursday, February 25, 2010

RINDU SENGSARA ...!

bila lama tidak bersua
rindu kian bersarang di jiwa
di kala jaga di kala lena
wajah mu di mana-mana
kenangan bahagia datang menerpa.

ke mana hendak ku lepaskan rindu ini
yang menekan rasa
yang menyeksa raga
hinggakan nak makan pun tak ada selera.

tetapi bila diri mu sudah ku milikki
baru terasa sengsara
baru tersedar derita
baru berderai si air mata.

namun dalam sengsara ini
yang ku pilih sendiri ..
aku bahagia.

dalam derita ini
yang ku cari sendiri ..
aku rela.

dalam derai air mata ini
yang ku tempah sendiri ..
 aku suka.

kerana sengsara, derita, dan air mata ini
mana boleh lawan sama ..
sambal belacan makngahnya !!!


*puisi kitar semula

* saya nak berehat sekejap dari buat entri baru.

Tuesday, February 23, 2010

PANTUN NASIHAT - 3

Siang menanam si pohon asam
Tanam di tepi si pohon ciku
Alang-alang menyeluk pekasam
Jangan menjadi penyeluk saku.

Peribahasa yang asalnya ialah:

"alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan"


Saya petik keterangan mengenainya dalam Bahasa Inggeris di sini (klik)

  • Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan

    • Literal translation: Since you happen to put your hand in a container full of pickles, might as well dip your whole arm in the container.

    • If you are going to do something, you might as well go all the way. This comes from the fact that the ripest pickles sink to the bottom, thus if a person is putting their hand in the jar, they might as well go all the way and take the best from the bottom of the jar. Compare to in for a penny, in for a pound.

Friday, February 19, 2010

PANTUN SAJA-SAJA - 1


Dari Seremban pergi Kemaman
Angin bertiup di celah bukit
Jauh perjalanan banyak pengalaman
Lama hidup banyak penyakit.



Gambar di atas menunjukkan pemandangan secara langsung melaui pintu belakang bilik beradu kami. Kelihatan pokok-pokok meliuk lintuk di tiup angin yang datang dari celah-celah Bukit Putus. (Sayang saya gagal upload videonya) Apabila melihat keindahan alam ini, kurang sikit rasanya sakit-sakit badan selepas selesai menjahit topi.

* videonya boleh di lihat di youtube.

Wednesday, February 17, 2010

PANTUN PERITBAHASA - 5

Kalau duduk rapat di hujung
Jangan di koyak kain sejadah
Kalau kaduk dah naik junjung
Janganlah awak cepat melatah.

Kaduk naik junjung merupakan satu peribahasa Melayu yang sarat dengan makna. Ia dijadikan satu peribahasa berdasarkan pengamatan nenek moyang kita terhadap kejadian alam ini selaras dengan falsafah "alam terkembang dijadikan guru" Apa maksudnya ? Saya telah terjumpa satu laman yang memberi penerangan yang cukup lengkap. Secara ringkasnya ia merujuk kepada satu perbuatan yang kalau dibiarkan lama kelamaan akan melampau batas. Untuk mengetahui maksud sepenuhnya anda cuma perlu klik di sini.

Tuesday, February 9, 2010

SELOKA KERJA BAHAGIAN PENTADBIRAN.

Saya pernah membuat sebuah seloka dan telah diterbitkan dalam buletin Kementerian tempat saya bekerja.
 Seloka ini menggambarkan perasaan warga yang bekerja di Bahagian Pentadbiran.
 Saya rasa ia diterbitkan bukan sebab seloka ini bagus sangat, tetapi mungkin di sebabkan Ketua Pengarang Buletin tersebut adalah saya sendiri.

Thursday, February 4, 2010

PANTUN PERITBAHASA - 4.

Larik-larik si batang bayam
Lama-lama jadilah comel
Carik-carik si bulu ayam
Lama-lama ayam pun togel.

Peribahasa sebetulnya:

Carik-carik bulu ayam
Lama- lama bercantum juga.

Maksudnya:

Kalau adik beradik gaduh macam mana pun, suatu hari nanti mereka akan berbaik-baik semula. Insyaallah. Lepas tu orang luar jangan nak mengada-ngada cari fasal !

Wednesday, February 3, 2010

MACAM PANTUN DULU-DULU - 2

Kalau berburu ke padang datar,
Dapat rusa berbelang kaki,
Kalau berguru kepalang ajar,
Bagai apam tak berapa nak jadi.

Pantun yang sebetulnya adalah:

Kalau berburu ke padang datar,
Dapat rusa berbelang kaki,
Kalau berguru kepalang ajar,
Bagai bunga kembang tak jadi.

Maksudnya.

Kalau belajar sesuatu ilmu itu, mesti sampai tamat. Tak kiralah belajar ilmu apa .. ilmu masak memasak ke, bersilat ke, mengaji Quran ke, memandu kereta ke .. belajar di sekolah apa tah lagi. Kalau kita belajar sekerat jalan, ia tidak akan membawa faedah kepada diri sendiri mahupun orang lain. Bahkan sebaliknya ia mungkin boleh membahayakan diri sendiri dan juga orang lain.

Saturday, January 30, 2010

PANTUN NASIHAT 2

Jalan-jalan ke Bukit Putus
Pergi berduo balik bertigo
Air dicincang memang tak putus
Tak ado kojo usah cari kojo !

Thursday, January 28, 2010

PANTUN PERITBAHASA - 3

Pergi ke sawah bersama Che Pah
Pergi ke lubuk bersama Che Wan
Hati gajah sama di lapah
Hati nyamuk bagi kat jiran.


Berakit-rakit ke hulu
Berenang-renang ke muara
Bersakit-sakit dahulu
Bersenang-senang bila nak rasa ?



Tuesday, January 26, 2010

PANTUN NASIHAT -1

Kalau belukar luruh sedikit 
Cepat lah adik balik ke lurah
Kalau mendengar guruh di langit
Cepat lah adik balik ke rumah.

Kalau berjalan sama seiring
Kalau berkawad sama serentak
Kalau ringan sama di jinjing
Kalau berat jangan di tolak.

Monday, January 25, 2010

PANTUN PERITBAHASA - 2


Kalau bukit sama di daki
Kalau hutan sama di redah
Kalau cubit di paha kiri
Peha kanan buat tak kisah.

Berarak awan arah selatan
Menari-nari si anak kera
Macam cendawan selepas hujan
Puas ku cari tapi tak jumpa.

Sunday, January 24, 2010

MIGRIN !



Kalau mesin pun boleh tergendala ... kepala pun boleh gak migrin sekali sekala !

Friday, January 22, 2010

DUA TIGA KUCING BERLARI - 2

Pantun ni di tujukan kepada Sharamli, Jane dan kawan2nya.

Dua tiga kucing berlari
Mana nak sama si kucing belang
Jangan selalu makan mee maggi
Nanti rambut mu berlintang pukang.

Pantun ini di tujukan kepada Che'Pit dan kawan2nya.

Dua tiga kucing berlari
Mana nak sama si kucing belang
Memang susah mencari isteri
Mata berkenan hati menentang.

Pantun ini di tujukan kepada Kakcikseroja, Finaz, Linda, Ikan Emas, Lipislady dan kawan2nya.

Dua tiga kucing berlari
Mana nak sama si kucing belang
Bukan senang nak jaga suami
Letih memasak mamak gak diulang.

Tuesday, January 19, 2010

PANTUN BERKAWAN

Tanam padi di hujung tanjung
Pasang pukat tangkap haruan
Salah kah pipi hidung tak mancung
Hati berhajat hendak berkawan.

Pergi ke Rembau membawa dapur
Singgah di Tampin membeli pinggan
Seekor kerbau membawa lumpur
Kerbau yang lain tak ndak berkawan.


p.s pantun rangkap pertama di atas merupkan entri pertama saya dalam blog ini bertarikh 28.8.2009. Tak ada siapa pun jawab. Saya tak rasa apa-apa dan tak 'expect' apa-apa. Kali ini terpilih untuk di kitar semula kerana saya tak ada banyak stok pantun baru nak di poskan ! Harap maaf di atas kesulitan yang di hadapi untuk kemudahan tuan-puan di masa hadapan.

Sunday, January 17, 2010

PINGGAN TAK RETAK - 4


pinggan tak retak
nasi tak dingin
makan masak lomak
perut masuk angin.

pinggan tak retak
nasi tak dingin
bau harum semerbak
siapa lepas angin ?




Thursday, January 14, 2010

PANTUN ANAK AYAM - 9 (KHAS BUAT MAMAMIN)


anak ayam turunlah lapan

mati lima tinggallah tiga
cutinya di lulus tigalah pekan
dah tiga purnama tak nampak muka.

anak ayam turunlah lima
mati seekor tinggallah empat
bukannya sayang bukannya cinta
hendak ku lupa tapi tak dapat.

kekekekekekekekekeke

Tuesday, January 12, 2010

PANTUN PERITBAHASA - 1

Kota tinggi sawahnya lebar
Burung Sintar hinggap di tunggul
Takkan lari gunung di kejar
Siapa mengejar memang tak betul.

Ku tanam nenas di celah lalang
Rupanya palas berduri tajam
Ku sangka panas hingga ke petang
Rupanya panas sampai ke malam.

Sunday, January 10, 2010

PANTUN ANAK AYAM - 8

anak ayam turun lah dua
mati seekor tinggal lah satu
nampak badan macam dah tua
tapi suaranya masih lah ayu.


anak ayam turun lah seekor
mati seekor habis lah semua
bela ayam semua dah lebor
Tak tahu apa nak bela apa.

Friday, January 8, 2010

PANTUN ANAK AYAM - 7

anak ayam turun lah empat
mati seekor tinggal lah tiga
masa tahlil matanya rapat
jamuan nak mula, dia pun jaga.

anak ayam turun lah tiga
mati seekor tinggal lah dua
tengah malam engkau berjaga
masa kuliah engkau menganga.

 Moodswings

Wednesday, January 6, 2010

PANTUN ANAK AYAM - 6

anak ayam turunlah tujuh
mati seekor tinggal lah enam
laki bini suka bergaduh
kenapa jiran mukanya lebam ?

anak ayam turunlah enam
mati seekor tinggal lah lima
pagi petang awak berendam
nampak kulit tak putih juga !

anak ayam turunlah lima
mati seekor tinggallah empat
jasanya tidaklah sebanyak mana
semua Datuk dia dah rembat !


Birdie

Monday, January 4, 2010

SIAPA NAK BINA AKAL BUDI ?

"Pantun bantu bina akal budi: Pihak berkuasa wajar perkenal persatuan dan dedahkan warisan pada bayi serta kanak-kanak"


Berita Harian: 29 Disember 2009

Itu bukan saya yang cakap. Itu Pak Ungku Aziz yang cakap. Kalau seorang Professor Diraja cakap macam tu, betul lah kot ! Ada sesiapa agaknya yang tidak bersetuju ?

Saturday, January 2, 2010

ENTAH ESOK ATAU LUSA !


Tok Mat ... telah tiada
dia pergi di dalam lena
kita pulak tak tahu bila
entah esok atau pun lusa
entah pergi di dalam jaga.

andai aku tidak ke udara
kira-kira satu purnama
tiada pesan tiada berita
anggaplah aku telah tiada.


atau mungkin di rantai makngahnya
tak bagi lagi menghadap komputer
dok asyik dengan blognya
bila dicari tak pernah jumpa
kejap ada, kejap tak ada !