Thursday, December 31, 2009

PANTUN ANAK AYAM - 5

anaklah ayam turun sepuluh
matilah seekor tinggal sembilan
sudah terang lagi bersuluh
macam mana boleh tersesat jalan?

anaklah ayam turun sembilan
mati seekor tinggal lah lapan
baulu sedulang abang habiskan
kesian adik yang kena rotan.

anaklah ayam turunlah lapan
mati seekor tinggal lah tujuh
sudahlah lama hamba berjalan
masih tak jumpa tumpang berteduh.

Tuesday, December 29, 2009

AWAK 5

awak!
terima kasihlah kerana sudi datang bertandang
di kala hati kita tengah rembang
tapi awak janganlah pukul itu tabla terlalu kencang

kita bukan lagi bujang trang tang tang
tengok tari kita pun dah lintang pukang
hidung kita pun dah naik kembang
kena tarik nafas panjang-panjang
awak pun bukan tak tahu kita ni kan sakit pinggang
awak juga yang susah nanti kalau kita jatuh golek gelantang!

awak !
bila awak selalu datang jenguk kita
kita senyum sampai ke pangkal telinga
terima kasih lah sudi datang bermain-main di taman kita
tak sangka dalam brutal kesantunan rupanya awak pandai berjenaka
dan awak juga sebenarnya sangat perasa
pandai menelah dan membaca gejolak rasa
walau awak tak dengar pun suara kita.

lain kali senang-senang singgahlah ya !!!

Sunday, December 27, 2009

PEMBAYANG DULU-DULU - 8

dari mana hendak ke mana
tinggilah rumput si dari padi
mata terbuka ingatkan jaga
rupanya tidur setengah mati.

dari mana hendak ke mana
tinggilah rumput si dari padi
bibir tersenyum ingatkan suka
rupanya duduk menjeruk hati.

Monday, December 21, 2009

PEMBAYANG DULU-DULU - 7

Dari mana hendak ke mana
tinggilah rumput si dari padi
belajar tidaklah setinggi mana
angan nak jadi Perdana Menteri

Dari mana hendak ke mana
tinggilah rumput si dari padi
gaji tidaklah sebanyak mana
angan nak pakai kereta ferari

Dari mana hendak ke mana
tinggilah rumput si dari padi
alim tidaklah setakat mana
kalau ceramah ngalahkan kadi !

Monday, December 14, 2009

PEMBAYANG DULU-DULU - 6

dari mana hendak ke mana
tinggilah rumput si dari padi
suara tidaklah sesedap mana
bila menyanyi, ngalahkan Awi.

dari mana hendak ke mana
tinggilah rumput si dari padi
rupa tidaklah sehensem mana
bila bergambar, ngalahkan Mawi.

dari mana hendak ke mana
tinggilah rumput si dari padi
rambut tidaklah sebanyak mana
kalau berdandan, ngalahkah Siti.


Oscar Red Carpet 1

Sunday, December 13, 2009

K.I.N.I. D.A.K.U . K.E.M.B.A.L.I !


daku kembali ...
daku kembali ...


awat jadi lagu ni ?
sehari rasa setahun
sebulan rasa sekurun
apakah ini di kata rindu
siksanya rasa tidak bertemu

apakah ini di kata sayang
resah rasa bila berenggang
mulut tak sebut hati terkenang
duduk gelisah berdiri tak senang
mata macam terpandang-pandang

tak ingin daku begini lagi
cukuplah sekali menyiksa diri ...!


Terima kasih Finaz kerana mengingatkan dan setia menunggu.
Lepas ni jom kita pergi terjah blog ni pulak ! (sila klik disini)



.

Thursday, November 5, 2009

SAJA NAK BAGI TAHU ...!


Orang tak tanya pun ... tapi saja nak bagi tahu. Saya bakal menghadapi satu "halangan" yang saya dah rancang untuk di lalui. Oleh itu mulai hari ini 5hb November 2009, saya ingin berhenti sekejap dari membuat entri baru dan juga memberi komen kepada entri kengkawan. Tindakan ini (walaupun payah) harus saya ambil bagi mempersiap diri untuk melepasi halangan tersebut. Insyallah, kalau dipanjangkan umur, kita akan berjumpa lagi pada 13 Disember 2009. (Bagi melepas gian, mungkin juga saya akan curi2 merayau ke dalam blog kengkawan yang tidak berpagar)

Sementara itu, saya tinggalkan dua rangkap pantun untuk pembaca setia blog ini sebagai pengubat rindu (ewah2).


mengapa perigi hendak ku tuba
kelak beringin bersekah batang
hamba pergi bukan lah lama
tidak ku ingin berlengah pulang.

daun ketupat si daun lalang
kenapa di kerat kelak bersepah
belum ku lihat belum ku pandang
kenapa berat hendak berpisah?



Miss U


Wednesday, November 4, 2009

PEMBAYANG DULU-DULU - 5

Pucuklah pauh delima batu
Anak sembilang di tapak tangan
Muka ada iras-iras hantu
Perangai sebiji macam setan.

Pucuklah pauh delima batu
Anak sembilang di tapak tangan
Muka ada iras-iras hantu
Ada ke orang sudi berkawan ?

Pucuklah pauh delima batu
Anak sembilang di tapak tangan
Muka ada iras-iras hantu
Banyak hantu sudi berkawan.

Tuesday, November 3, 2009

AWAK - 4

kenapa malu-malu
intai celah pintu
bukan kita tak tahu
awak ada kat situ.

kenapa malu-malu
hendak terus terang
bukan kita tak tahu
awak masih sayang.

kenapa malu-malu
luah rasa hati
bukan kita tak tahu
awak tercari-cari.

kenapa malu-malu
untuk kata suka
bukan kita tak tahu
awak renung kita.

tak acilah macam tu
buat malu-malu
bukan kita tak tahu
awak tu dulu-dulu
muka tak malu !!! (gurau jer !)


Monday, November 2, 2009

GENDANG GENDUT ...!

Gendang gendut, tali kecapi
Buat bot, siapnya feri.

Gendang gendut, tali kecapi
Datang berjemput, balik sendiri.

Gendang gendut, tali kecapi
Tenggelam sabut, timbul besi.

Gendang gendut, tali kecapi
Kalau tak takut, ngapa lari ?

Friday, October 30, 2009

AWAK - 3

dulu awak yang mendorong kita ke gelanggang
minta kita berdendang
dan kita pun berdendang
tetapi mengapa awak menghilang
tinggalkan kita berdendang sorang-sorang
macam kera sumbang.

dulu awak yang suruh kita melonjak
konon hendak mengubat hati awak yang sebak
sangka kita awak akan menimang
kita pun melonjak dengan girang
tapi awak tak pun pegang
lalu kita jatuh golek-gelantang ...

dan awak hanya memandang.

tak acilah awak buat kita macam ni!

Wednesday, October 28, 2009

MACAM PANTUN DULU-DULU - 1

Kalau ada sumur di ladang
Boleh lah kita menumpang mandi
Kalau dah ada sumur di ladang
Tak ada sebab awak tak mandi pagi.

Buah cempedak di luar pagar
Ambil galah tolong jolokkan
Buah cempedak di luar pagar
Siapa jolok nak kena rotan.

Pulau Pandan jauh ke tengah
Gunung Daik bercabang tiga
Pulau Pandan jauh ke tengah
Pergi sana nak buat apa?

Monday, October 26, 2009

PEMBAYANG DULU-DULU - 4

nasi lemak buah bidara,
sayang selasih saya lurutkan,
akibat merempit putus telinga,
spek mata mana nak sangkutkan?

kiri jalan kanan pun jalan
tengah tengah pohon mengkudu
kirim jangan pesan pun jangan
tak kesian ke kat poslaju?

anak punai anak merbah
terbang turun buat sarang
bila tergelak berdekah-dekah
siapa berani masuk meminang?

malam ini menanam jagung
malam esok menanam serai
hisap rokok sambung menyambung
sampai bila hutang nak langsai.

Tuesday, October 13, 2009

PANTUN ANAKLAH AYAM - 4

anaklah ayam turun sepuluh
mati seekor tinggal sembilan
melihat tuan hati ku jatuh
berat kaki hendak berjalan.

anaklah ayam turun sepuluh
mati seekor tinggal sembilan
hilang berganti patah dah tumbuh
tuan sahaja hamba berkenan.

anaklah ayam turun sepuluh
mati seekor tinggal sembilan
bagaimana hati tak hancur luluh
hamba bertepuk sebelah tangan.

anaklah ayam turun sepuluh
mati seekor tinggal sembilan
kasih sayangku bertambah teguh
rela ku gadai nyawa dan badan.

Saturday, October 10, 2009

PEMBAYANG DULU-DULU - 3

pulau pandan jauh ke tengah
gunung daik bercabang tiga
boleh geram bolehlah marah
jangan lak lari mengikut Bangla.


tinggi lah tinggi si mata hari
anak kerebau mati tertambat
jangan dicari orang yang lari
baliklah dia bila dah penat.


puas sudah menanam padi
nenas juga di pandang orang
puas sudah memasak nasi
Mek Di juga di kejar orang.

Wednesday, October 7, 2009

PANTUN ANAKLAH AYAM - 3


anaklah ayam turun sepuluh
mati seekor tinggal sembilan
terlihat tuan darahku gemuruh
tak mahu pula alih pandangan.

anaklah ayam turun sepuluh
mati seekor tinggal sembilan
datanglah tuan jangan bertangguh
rindu dendam tidak tertahan.

anaklah ayam turun sepuluh
mati seekor tinggal sembilan
ibarat menunggu buah tak jatuh
begitulah siksa menunggu tuan.

anaklah ayam turun sepuluh
mati seekor tinggal sembilan
melihat tuan duduk bersimpuh
hatiku jadi tidak keruan.

Tuesday, October 6, 2009

PANTUN ANAKLAH AYAM - 2

anaklah ayam turun sepuluh
mati seekor tinggal sembilan
sungguh pun tuan acuh tak acuh
hati hamba tetap berkenan.

anaklah ayam turun sepuluh
mati seekor tinggal sembilan
di dalam air badan berpeluh
siksa menanggung rindukan tuan.

anaklah ayam turun sepuluh
mati seekor tinggal sembilan
tidak ku risau ribut tengkujuh
lagi ku risau tuan tak layan.

anaklah ayam turun sepuluh
mati seekor tinggal sembilan
dalam tenang hati ku gaduh
mencari tuan mana gerangan.

Saturday, October 3, 2009

PEMBAYANG DULU-DULU - 2

Sunday, September 6, 2009

lembu baru kereta pun baru
baru sekali masuk Melaka
tuan baru saya pun baru
habis kita nak tanya siapa?

nasi lemak buah bidara
sayang selasih saya lurutkan
buang emak buang saudara
habis siapa nak kasi kau makan?

tinggi-tinggi si mata hari
anak kerbau mati tertambat
P Ramlee dah pun ada Tan Sri
hajinya pulak siapa yang buat?

arak-arak kelapa puan
kalau tak puan kelapa bali
arak-arak ke rumah puan
pasal pulak kenduri tak jadi?

Wednesday, September 30, 2009

PINGGAN TAK RETAK - 2

pinggan tak retak
nasi tak dingin
macamana dia tembak
mata dia julin'

pinggan tak retak
nasi tak dingin
potong pakai kapak
rejam pakai lembin'

pinggan tak retak
nasi tak dingin
walau gigi tak dak
teringin makan dagin'

Tuesday, September 29, 2009

PANTUN ANAKLAH AYAM - 1

anaklah ayam turun sepuluh
mati seekor tinggal sembilan
sakit sungguh tertusuk buluh
sakitlah lagi rindukan tuan.

anaklah ayam turun sepuluh
mati seekor tinggal sembilan
tuan ibarat minyak yang penuh
tidak setitik jatuh ke jalan.

anaklah ayam turun sepuluh
mati seekor tinggal sembilan
tuan ibarat bulan yang penuh
leka memuja lupa nak makan.

anaklah ayam turun sepuluh
mati seekor tinggal sembilan
sayangkan tuan dah jadi buluh
semasa rebung ku pandang ringan.

Sunday, September 27, 2009

SAJAK UNTUK YIN YIN !

bila ku memegang mu
pandanglah muka ku
pandanglah tepat-tepat
ke dalam anak mata ku
jangan alih pandangan
usah malu bertentangan.

bila memandang muka ku
pandanglah tepat-tepat
ke dalam anak mata ku
mengapa alih pandangan
mahal sungguh senyuman
untuk apa di simpan
bukankah senyuman
tak akan pernah kehabisan
walau sebanyak mana di berikan.

jangan biarkan aku kecewa
senyuman di simpan untuk siapa?

Monday, September 21, 2009

KALAU LAH ... 1

kalau lah tak pandai
tak ada hai
jangan buat-buat pandai
rumah besaq jadi bangsai
walhasil balik asai
nanti menyesai !

kalau lah pandai
jangan buat-buat tak pandai
nanti orang bingung bawak kapai
kok tersadai
kita yang terkapai-kapai
tak sampai ke pantai
nanti menyesai !

kalau lah tak pandai
buat-buat pandai
kalau lah pandai
buat-buat tak pandai
dua-dua cari pasai
dua-dua nanti menyesai !!!

Sunday, September 20, 2009

HARI INI HARI RAYA ...!

Kini tibalah masannya
Hari ini hari raya
Hari kemenangan buat kita semua
Selepas sebulan berpuasa.

Marilah kita sama-sama bergembira meraikannya
Dalam masa yang sama jangan di lupa pada yang tiada.

Kepada yang mengunjung blog ini, di kala ini ....
Sekali lagi di ucapkan selamat hari raya 'aidilfitri
Maaf zahir batin dari hati sanubari al-lavendari.

Wednesday, September 16, 2009

SELAMAT HARI RAYA ...!

walau mata tak pernah berpandangan
tangan tidak pernah bersalaman
bicara tidak pernah kedengaran
namun budi tetap kedapatan
rasa mungkin pernah terusik
hati mungkin pernah terjentik
apa lagi nak di kata
selamat hari raya
maaf zahir batin.

Saya peturunkan kembali nukilan dari blog KomenSen untuk peringatan diri sendiri dan mungkin juga sebagai iktibar kepada orang lain (kalau dah pernah baca ...tak apa, baca lagi sebab Melayu mudah lupa).

SEMOGA RAMADHAN 1430 INI ...

kelmarin aku melihat di kaca tv
ada famili makan nasi
beras gred bawah sekali
cuma sekali sehari
dengan sayur kangkung yang dipetik di pinggir kali
sekadar mengalas perut yang berbunyi
tidak pula ku lihat ada kerut di dahi.

sedang aku terbiasa makan nasi
beras wangi gred atas sekali
bila-bila mengikut kehendak hati
kekadang berkali-kali dalam sehari
dengan kari ikan tenggiri atau kurma bebiri
atau lain-lain makanan selayak tuan puteri
itu pun kekadang masih tidak puas hati
hanya kerana tiada sayur broccoli.

mengapa aku biadap sekali
seolah-olah merasa semua rezeki
sudah menjadi hak sendiri
terlupa akan segala yang dinikmati
adalah dari Rahmat mu jua wahai Ilahi
makhluk jenis apakah aku ini?

Ya Allah ya Tuhan ku
ampunilah daku
atas segala kelemahan ku
semoga Ramadhan 1430 ini
menginsfkan aku siapa diri.

Tuesday, September 15, 2009

KAU KINI DI SANA !

ibu !
kau kini di sana
dan anakanda masih di sini
ku tahu kau di mana
hati ini masih mencari.

ibu !
kau kini di sana
dan anakanda masih di sini
setiap menjelang hari raya
rindu pada mu tidak terperi.

ibu !
kau kini di sana
dan anakanda masih di sini
kelak bila sampai masanya
Ya Rabbi pertemukanlah kami.

ibu !
kau kini di sana
dan anakanda masih di sini
semoga kau aman di sana
sentiasa anakanda berdoa di sini.

ibu !
kau kini di sana
dan anakanda masih di sini
tak daya lagi ku berkata
air mata sudah membasah pipi.

Sunday, September 13, 2009

DUA TIGA KUCING BERLARI - 1

dua tiga kucing berlari
mana nak sama si kucing belang
patutlah pung bini mu benci
asyik berjalang, lupa nak makang.

dua tiga kucing berlari
mana nak sama si kucing belang
patutlah pung kawang mu lari
badan mu habis berbau ikang.


dua tiga kucing berlari
mana nak sama si kucing belang
mula-mula makang, macam tak sudi
bila dah makang, habis lima pinggang.

Friday, September 11, 2009

PUASA OH PUASA ...!

Friday, August 28, 2009

(Di pindahkan dari blog "KomenSen" untuk berkampung di sini)

Katanya puasa
mengajar erti kesabaran
tapi bila cukup masa
masing-masing berkejar-kejaran
ingin berdahulu-dahuluan
bawa kereta ... sedikit pun tak peduli orang kiri kanan
lantaklah kalau ada yang tersasar ke tepi jalan
asalkan tujuan ku sampai tanpa sebarang halangan
macamlah dia seorang sahaja yang ada tujuan
orang lain tak apa tidur di tengah jalan.

Katanya puasa
mengajar erti kelaparan
tapi bila beli juadah berbuka
masya-Allah ... habis semua jari di tangan
itu pun masih belum berpuas hati
kalau boleh gerai-gerai sekali hendak dibeli
nasib baik puasa hanya di fardukan di siang hari
kalau tidak ... tak tahulah apa nak jadi!

Haha hihi haha hihi ….


Posted by al-lavendari at 9:05 AM 13 comments
Labels:

Thursday, September 10, 2009

KAN KE SENANG!

kalau lah senang untuk senang
kan ke senang.

tapi bukan senang nak senang
lagi tak senang
kalau dah senang
ramai orang tak senang
tengok kita senang.

orang yang tak senang
tengok orang senang
hidup dia pun tak senang.

dia tak tahu
kalau lah semua orang senang
dia seorang tak senang
hidup dia pun senang.

dan dia pun tak tahu
kalau lah dia seorang senang
orang lain semua tak senang
hidup dia pun tak senang.

jadi kalau lah kita nak senang
jangan tak senang
tengok orang senang
biarlah dia orang senang
kalau semua orang senang
kita pun tumpang senang.

kan senang!

Monday, September 7, 2009

PEMBAYANG DULU-DULU - 1

lembu baru kereta pun baru
baru sekali masuk Melaka
tuan baru saya pun baru
habis kita nak tanya siapa?

nasi lemak buah bidara
sayang selasih saya lurutkan
buang emak buang saudara
habis siapa nak kasi kau makan?

tinggi-tinggi si mata hari
anak kerbau mati tertambat
P Ramlee dah pun ada Tan Sri
hajinya pulak siapa yang buat?

arak-arak kelapa puan
kalau tak puan kelapa bali
arak-arak ke rumah puan
pasal pulak kenduri tak jadi?

Saturday, September 5, 2009

KATA HATI - 1

bukannya aku tak tahu
dulu lagi
jauhari telah berpesan
kata hati jangan di turutkan
nanti merosak badan.

tapi ...
aku tak peduli
walau apa terjadi
akan ku turutkan juga kata hati
kalau tidak ...
kata siapa lagi?
kalau pun terpaksa mati
biarlah ... puas hati.

bukannya aku turut melulu
tetapi aku tahu
kata hati tak pernah tipu !

Friday, September 4, 2009

SIAKAP SENOHONG - 1

siakap senohong
gelama ikan duri
siapa curi dokong
lama-lama kena gari.

siakap senohong
gelama ikan duri
siapa tinggi hidung
nanti kena langgar lari.

siakap senohong
gelama ikan duri
jangan jalan menonong
nanti patah gigi.

siakap senohong
gelama ikan duri
mula-mula buka warong
lama-lama buka industri !

Thursday, September 3, 2009

TUHAN KU ... AMPUNILAH DAKU!

Tuhan-ku
aku tahu
sesungguhnya Engkau mampu
jika Kau mahu
saat ini
mengambil pendengaran ku
yang cenderong melayan perkara keliru.

Tuhan-ku
aku tahu
sesungguhnya Engkau mampu
jika Kau mahu
saat ini
mengambil penglihatan ku
yang gemar tersasar ke daerah biru.

Tuhan-ku
aku tahu
sesungguhnya Engkau mampu
jika Kau mahu
saat ini
mengambil upaya lidah ku
yang sering lalai menyebut nama Mu.

Tuhan-ku
aku tahu
sesungguhnya Engkau mampu
jika Kau mahu
saat ini
mengambil ingatan ku
yang kerap terlupa mengenang wujud Mu.

Tuhan-ku
aku tahu
sesungguhnya Engkau mampu
jika Kau mahu
saat ini
mengambil nafas ku
kerana pendengaran ku, penglihatan ku, lidah ku dan ingatan ku
dari limpah rahmat Mu
tidak membulat kepada Mu.

Tuhan ku
Ampunilah daku.

Wednesday, September 2, 2009

AWAK - 2

awak !
jika berjumpa awak dahulu satu kesilapan ...
biarlah
aku tak ingin di betulkan.

awak !
jika kelak timbul perasaan sayang
akan meresahkan...
biarlah
aku sudah jemu dengan kedamaian.

awak !
jika kelak sayang membenih rindu
akan menjadi gangguan ...
biarlah
aku sudah letih keseorangan.

awak !
jika takdirnya hanya aku yang bertepuk sebelah tangan ...
biarlah
aku tidak akan di timpa perasaan
kerana aku sudah lama punya teman
bernama ... al - Rahim dan al - Rahman.

Monday, August 31, 2009

AWAK - 1


awak!
tak aci lah awak buat kita macam ni
awak datang meniup nafiri
dan kita pun mula lah menari-nari
tiba-tiba ...
awak berhenti, lari dan bersembunyi
kita pun tertanya-tertanya ... tercari-cari.

awakkkk ...!
tak aci lah awak buat kita macam ni
awak datang dan pergi
sesuka hati
awak buat hati kita ni
macam rumah sendiri
... sakit sungguh hati ini!

awak!
suatu hari nanti
kalau awak datang lagi
meniup nafiri
dan kita pula tidak mahu lagi menari ...
awak jangan kecil hati !


Saturday, August 29, 2009

PINGGAN TAK RETAK -1


pinggan tak retak
nasi tak dingin
hidung penuh bedak
rumah tak der cermin.

pinggan tak retak
nasi tak dingin
muka macam budak
perangai macam jin.

pinggan tak retak
nasi tak dingin
bapa kuat borak
anak kuat main.

pinggan tak retak
nasi tak dingin
fikir pakai otak
tidur pakai kain

pinggan tak retak
nasi tak dingin
kalau malas gerak
tidur atas simin.

BIJAK ... BIJAK !

(Di pindahkah dari blog "KomenSen" untuk berkampung di sini)

Pulau Pandan jauh ke tengah
Gunung Daik bercabang tiga
Takutkan nyamuk masuk ke rumah
Pintu ditutup tingkap terbuka.

Ke teluk sudah ke Siam sudah
Ke Mekah sahaja saya yang belum
Masuk internet semuanya terdedah
Penatlah sahaja menapis filem.

TAHU KE TAK TAHU?

(Di pindahkah dari blog "KomenSen" untuk berkampung di sini)

Tahu ke tak tahu?
Kita selalu tak tahu
sebab tak nak ambil tahu.

Tahu ke tak tahu?
Yang kita kena selalu ambil tahu
untuk dapat tahu.

Tahu ke tak tahu?
Kadang-kadang kita masih tak dapat tahu
walau dah cuba ambil tahu
apalagi kalau hanya menunggu diberitahu.

Tahu ke tak tahu?
Orang tahu
yang kita tak tahu
sebab tak cuba ambil tahu.

Tahu ke tak tahu?
Untuk dapat tahu
kita kena selalu ambil tahu
bukan hanya menunggu untuk diberitahu.

SEDANG DI BANGUNKAN ...

Nama blog dah dapat (booking tajuk dulu) ... isi sedang giat di kumpul. Sebagai pembuka kata, saya mulai dengan serangkap pantun yang biasa saya gunakan untuk berkenal-kenalan.

Tanam padi di hujung tanjung
Pasang pukat tangkap haruan
Salah kah pipi hidung tak mancung
Hati berhajat hendak berkawan!