Thursday, February 7, 2013

PANTUN SAJA-SAJA 33: LEBIH SEDAP TIDUR DI RUMAH.




bulan gerhana membuat bantal,
siap sebiji  bawa ke sawah;
seronok mana pun duduk hospital, 
sedaplah lagi tidur di rumah.



17 comments:

  1. Mari makan si pulut tetal,
    Makan bersama di tepi taman,
    Memang tak syok duk di hospital,
    kerna di rumah ada peneman.

    Menjamu tetal di tepi taman,
    Borak bersantai hampir subuh,
    Kuatkan semangat kuatkan iman,
    Doa diiring supaya sembuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memakan siri di tepi taman,
      gelak ketawa hampir ke subuh,
      terima kasih doa mu tuan,
      kini saya semakin sembuh.

      Delete
  2. bukan kayu tapi batu.
    lidi kelapa penyucuk satay
    bukan selalu bercuti di situ
    think positive, enjoy your stay.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dari mana hendak ke mana,
      bawa betik di dalam kotak;
      macamana saya hendak gembira,
      katilnya kecik tak dapat nak lasak.

      Delete
  3. Seronok mana pun duduk hospital
    Sedap lagi tido di rumah
    Bergumpal dengan tilam dan bantal
    Tak malu merengek dengan orang rumah

    Kan???!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tangakap cengkerik tepi perigi,
      tangkap lembu di buat rendang;
      malu merengek dengannya isteri,
      anak cucu keliling pinggang.

      Delete
  4. Kepok padi tepi bangsal
    Bangsal buruk di tepi sawah
    Empuk dan cantik bantal hospital
    Takkan sama bantal peluk di rumah

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan di cabut padi di sawah,
      kelak rugi tidak berganti;
      biar longot bantal di rumah,
      tetap menjadi pujaan hati.

      Delete
  5. makan nasi lauk gulai kawah
    ikan pula tawar tanpa rasa
    manakan sama hospital dengan rumah
    doa dipanjat sembuh segera

    ReplyDelete
    Replies

    1. daun selasih di dalam cawan,
      buah kuini di dalam buluh;
      terima kasih doa mu puan,
      saya kini semakin sembuh.

      Delete
  6. Saya beli...
    ala... dari tadi terkais2 ni. nextime la saya beli. Moga cepat sembuh dan boleh pulang ke rumah segera yer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lain kali bawa kad kredit untuk beli .. hehe

      Delete
  7. Mane seronok duduk hospital ,
    MemanG sedap duduk d rumah,
    Penyakit datang. .mengusutkan mental,
    HosPitaL kaT kepala. .sedap d rumah x peduli dah. . .

    >.<


    ReplyDelete
    Replies
    1. pergi ke ladang menanam maman,
      pergi ke sawah memasang belat;
      penyakit datang beri amaran,
      agar menambah amal ibadat.

      Delete
  8. Salam tumpang lalu..

    Periuk disental terkena laksa,
    Sedikit hangus terasalah malu;
    Duduk hospital kerana terpaksa,
    Penyakit harus difikirlah dulu. :D

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi singgah bermain-main di gelanggang ini !