Wednesday, July 6, 2011

PANTUN SAJA-SAJA 14: MENCARI SAHABAT.

http://1.bp.blogspot.com/-fkk6tPwT35c/TZQQQJcxIYI/AAAAAAAAAh4/OUj2khtjsnw/s1600/kawan.png

pergi ke hulu menjengok huma
bimbang padi patah di batang
jika tidur mu inginkan lena
sudah memberi usah di kenang. 

pohon beringin di tepi pantai
tanam padi di anak bukit
jika ingin sahabat yang ramai
sudah di beri jangan di ungkit.

.

24 comments:

  1. bimbang padi patah di batang
    batang reput dipenuhi teritip
    sudah memberi usah di kenang
    bagai buangan tak ingin dikutip

    tanam padi di anak bukit
    kaki tersagat semalu berduri
    sudah di beri jangan di ungkit
    sahabat yang rapat menjauhkan diri

    ReplyDelete
  2. tp sekarang ni susah nak cari teman sahabat sejati

    ReplyDelete
  3. tp sekarang ni susah nak cari teman sahabat sejati

    ReplyDelete
  4. Pergi ke hulu menjenguk huma
    Bimbang padi patah di batang
    Lebihkan memberi kurang menerima
    Sahabat yang ikhlas pasti dikenang

    Bersiar-siar mencari damai
    Kerana rindu tidak terkawal
    Hati teringin sahabat yang ramai
    Nasihat yang baik harus diamal

    ReplyDelete
  5. Api membara dalam sekam
    jerami padi kering dilaman
    tangan memberi seharusnya diam
    Hanya Allah yg memberi balasan.

    Hendak berburu di hutan jati
    intai2 kelibat kijang
    sahabat sejati sukar dicari
    Musuh pula jangan di undang

    ReplyDelete
  6. bimbang padi patah di batang
    kalau patah runduklah ia
    sudah memberi usah di kenang
    kalau dikenang jiwa sengsara

    tanam padi di anak bukit
    tanam bersama anak pak lela
    sudah diberi jangan diungkit
    kalau diungkit tak dapat pahala

    ReplyDelete
  7. pergi ke hulu menjengok huma
    bimbang padi patah di batang
    mana mungkin ku boleh lena
    pada orangnya terbayang-bayang

    pohon beringin di tepi pantai
    tanam padi di anak bukit
    ada baiknya nafsu dirantai
    agar tidak menghasut mengungkit-ungkit

    ReplyDelete
  8. pergi ke hulu menjengok huma,
    bimbang padi patah di batang,
    manalah tidurku tidak kan lena,
    kini tinggal sehelai sepinggang.

    ReplyDelete
  9. ramainya berpantun....suka la baca...;-)

    ReplyDelete
  10. Berjalan-jalan ke padang lalang
    Mana tau ada rezeki untuk diis
    terasa gembira bukan kepalang
    mengenali tuan badan yang suka berpuisi

    ReplyDelete
  11. tak reti nak berpantun jugak :D

    suka baca pantun kat sini. orang lain semua reti berpantun. keh3

    ReplyDelete
  12. kakcik

    tanam padi di anak bukit
    kalau naik jangan berdiri
    kalau memberi suka mengungkit
    lebih baik makan sendiri !

    ReplyDelete
  13. sayangsayangibu

    yang dah ado tu, jago bebaik !

    ReplyDelete
  14. dinas aldi

    bersiar-siar mencari damai
    makan roti di pinggir kali
    kalau sudah berkawan ramai
    hidup pasti tidakkan sunyi.

    ReplyDelete
  15. hani

    hendak berburu di hutan jati
    bawa rotan mengikat tangga
    kalau ingin sahabat sejati
    sedia berkorban jiwa dan raga.

    ReplyDelete
  16. norsha

    bimbang padi patah di batang
    ambil tongkat di buat sendal
    kalau memberi ingin di kenang
    pasti sahabat tak akan kekal.

    ReplyDelete
  17. ust abd razak

    pohon beringin di tepi pantai
    pokok paku tepi telaga
    ajarkan saya cara merantai
    agar nafsu tidak menggoda.

    ReplyDelete
  18. insan marhaen

    bimbang padi patah di batang
    pergi ke hulu menjengok huma
    lebih baik sehelai sepinggang
    daripada tuan bercerai nyawa.

    ReplyDelete
  19. honeybunny

    tak mahu cuba ke ?

    akar tuba dalam perahu
    kalau tak cuba, mana nak tahu.

    ReplyDelete
  20. diana

    kawan sejati memang susah mencari .. begitu juga susah untuk menjadi seorang sahabat sejati.

    ReplyDelete
  21. citarasarinduan

    sejuk subuh di hujung malam
    lembu di kandang tidak berapi
    gembira sungguh hati di dalam
    tuan yang datang suka puisi.

    ReplyDelete
  22. belogamiyo

    tak ada yang susahnya kalau berani mencuba .. cubalah !

    ReplyDelete
  23. Saya punya di sini ek...hehehehe

    http://bungacahaya.blogspot.com/2011/07/pantun-inspirasi-al-lavendari.html

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi singgah bermain-main di gelanggang ini !