Friday, December 31, 2010

PEMBAYANG DULU-DULU - 18


http://wakakapedia.com/wp-content/uploads/2010/05/awas-jatuh.jpg

dua tiga kucing berlari
mana nak sama si kucing belang
kalau jatuh bangun sendiri
jangan mengharap ditolong orang.

.

Wednesday, December 29, 2010

PANTUN SAJA-SAJA - 6.

http://www.2dayblogger.com/blog/wp-content/uploads/2010/12/2010_AFF_Suzuki_Cup_logo.png

dari buluh di buat lidi
mari diraut di waktu petang
hanyakah jaguh di kampung sendiri
merebut takhta di laman orang ?


syabas Malaysia !!!

siaran selari di dua blog.

.

Saturday, December 25, 2010

PANTUN BLOGLARIAN.

http://lh3.ggpht.com/_Wf1zeFyQGI0/TQb7olHmHhI/AAAAAAAAAps/DbChB-LGtXA/asd.jpg









pokok kemuncup tepi perigi
tumbuh bersama pokok durian
kalau hidup terasa sepi
sila bersama bloglarian.

pohon peria di tepi alur
jangan dipatah rosak buahnya
memang saya bercakap jujur
saya sudah nampak hasilnya.

tanam selasih di tepi paya
mari di pagar kayu berikat
kalau anda tidak percaya
mari mendaftar sebelum terlewat.

.

MACAM PANTUN DULU-DULU - 9

  http://2.bp.blogspot.com/_rbjYil69Xd4/SxPM9my24II/AAAAAAAAALE/J3PPqc0kJAU/s1600/rindu.jpg

hasil carian google.


intai padi antara masak
esok jangan layu-layuan
intai kami antara nampak
esok jangan tak lalu makan.




.

Friday, December 24, 2010

PEMBAYANG DULU-DULU - 17


Arak-arak kelapa puan
Kalau tak puan kelapa bali
Kalaulah awak tidak berkenan
Usah diusung ke sana ke mari.


.

Thursday, December 23, 2010

MACAM PANTUN DULU-DULU - 8



kalau ada sumur di ladang
bolehlah kita menumpang mandi
kalau dah ada sumur di ladang
perlukah kita gali perigi ?

.

Tuesday, December 21, 2010

PEMBAYANG DULU-DULU - 16



pemandangan di belakang rumah saya di waktu senja.

sayang asap ku sangka api
kalau api mana kayunya
ku lihat gelap ku sangka pagi
nasib baik tak pergi kerja !


.

Sunday, December 19, 2010

AWAK 10

awak ...
kita sudah tidak tahu bagaimana lagi
hendak memujuk hati ini
supaya jangan teringat kepada awak lagi
namun hati bukan boleh dikunci
ingatan pada awak sentiasa mencuri-curi
datang dan pergi.

awak ...
kita sebenarnya tidak gembira
bila ingatan pada awak selalu menerjah tiba
sia-sia saja kita bina benteng menahan rasa
apa saja kerja kita, jadi caca marba
tidur tak basah, makan tak lena

hingga akhirnya kita pasrah bahawa perasaan ini
akan kekal begini
higga ke akhir usia kita nanti.

awak ...
memang benarlah kata pujangga
cinta pertama memang beginilah padahnya.

Layannnnn !



awak = blog.


.

Saturday, December 18, 2010

PANTUN PERITBAHASA - 9


tanam jati di waktu petang
jangan digali di waktu senja
harimau mati meninggalkan belang
manusia mati meninggalkan dunia.



Thursday, December 16, 2010

MACAM PANTUN DULU-DULU - 7



dua tiga kucing berlari
mana nak sama si kucing belang
dua tiga kucing berlari
sampai mana tak pulang-pulang.

.

Monday, December 13, 2010

SUDAH GAHARU CENDANA PULA - 2.

 Gambar Gaharu - Ihsan Google


Sudah gaharu, cendana pula
Walaupun malu,  ku ambil juga.

Sudah gaharu, cendana pula
Takde lembu, rusa pun tak pa.


.
.

Sunday, December 12, 2010

PEMBAYANG DULU-DULU - 15.



Dua tiga kucing berlari
Mana nak sama si kucing belang
Ke sana ke sini mencari bukti
Hajat hati nak perangkap orang.

Pucuk pauh delima batu,
Anak Sembilang di tapak tangan
Tidak elok buat begitu
Aib orang didedah jangan.




.

Thursday, December 9, 2010

PEMBAYANG DULU-DULU - 14.



Pucuk pauh delima batu,
Anak sembilang di tapak tangan,
Membaca tajuk daku terkedu,
Hakim syariah dirasuk setan.


.

Tuesday, December 7, 2010

PEMBAYANG DULU-DULU - 13





Dari mana hendak ke mana
Tinggilah rumput si dari padi
Janganlah taksub mencari harta
Bukannya boleh dibawa mati.

Dari mana hendak ke mana
Tinggilah rumput si dari padi
Memang wajib mencari harta.
Jangan terbiar anak sendiri.


Selamat menyambut Ma'al Hijrah. Semoga ukhwah berterusan.

.

Monday, December 6, 2010

PEMBAYANG DULU-DULU - 12.


Utusan Melayu 6.12. 2010: Dua gadis kulit putih sertai Randai.

 
Dua tiga kucing berlari
Mana nak sama si kucing belang
Bila Melayu tidak peduli
Orang lain masuk gelanggang.


.

Sunday, December 5, 2010

K.I.N.I D.A.K.U K.E.M.B.A.L.I L.A.G.I !

Camar ...



Saya teringat ada satu entri lama saya yang sangat berkaitan dengan tajuk di atas di sini.

Kalau sudi nak komen, kat sini pun boleh .. kat sana pun boleh. Kat sana sini pun boleh. Yang tak bolehnya, kalau tak komen. Macamlah ramai sangat yang nak komen.

Bukannya saya ketandusan ilham untuk membuat entri baru, tetapi entri itu sangat menggambarkan apa yang saya rasa ketika ini.

Jikalau saya buat entri yang baru pun, isinya serupa itu juga. Nak buat apa, kan ?

Lagipun membazir tu bukan ke tak baik !

Saya salin dan tampal entri tersebut di bawah ini.





daku kembali ...

daku kembali ...


awat jadi lagu ni ?
sehari rasa setahun
sebulan rasa sekurun
apakah ini di kata rindu
siksanya rasa tidak bertemu

apakah ini di kata sayang
resah rasa bila berenggang
mulut tak sebut hati terkenang
duduk gelisah berdiri tak senang
mata macam terpandang-pandang.



tak ingin daku begini lagi
cukuplah sekali menyiksa diri ...!



Terima kasih Finaz kerana mengingatkan dan setia menunggu.

Lepas ni jom kita pergi terjah blog ni pulak ! (sila klik disini)

.